Serwer VPN

Ze względów bezpieczeństwa sieć Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego jest chroniona "zaporą ogniową" (ang. firewall), w związku z czym niektóre usługi dostępne są tylko wewnątrz Uczelnianej Sieci Komputerowej (USK). Aby umożliwić dostęp do tych zasobów pracownikom w miejscu poza uczelnią, Uczelniane Centrum Informatyki ZUT uruchomiło serwer wirtualnej sieci prywatnej. Po skonfigurowaniu połączenia wirtualnej sieci prywatnej w swoim komputerze (komputer domowy, przenośny typu laptop, lub w innej uczelni/firmie na konferencji itp.) można uzyskać dostęp do pełnych zasobów USK (cała transmisja do sieci USK będzie szyfrowana), jak również do zasobów sieci wydziałowych niedostępnych z Internetu (przy tym można nadal korzystać z Internetu).
W szczególności korzystać można z następujących usług:

  1. serwer aplikacji - tylko pracownicy ZUT
  2. Serwisy biblioteczne - pracownicy i studenci ZUT
  3. Oprogramowanie licencjonowane sieciowo  - tylko pracownicy ZUT 

Dane potrzebne do konfiguracji połączenia:

  • adres serwera: vpn3.zut.edu.pl
  • własne hasło i identyfikator użytkownika Uczelnianej Sieci Komputerowej ZUT (takie same jak do serwera pocztowego) .

Konfiguracja Klient Aruba VIA VPN.

  1. Pobieranie klienta Aruba VPN na odpowiedni system operacyjny:

    1. Windows
    2. Android
    3. Linux (Pliki)

      1. DEB
      2. DEB (BIN)
      3. RPM
      4. RPM (BIN)
      5. Certyfikaty

    4. MacOS
    5. iOS

  2. Uruchamiamy instalator i postępujemy zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.
  3. Przy pierwszym uruchomieniu podajemy:

    1. Server: vpn3.zut.edu.pl
    2. Login: (login usk zut)
    3. Hasło: (hasło usk zut).
    4. Ściągnięty zostanie profil konfiguracyjny połączenia.

  4. Przyciskamy duży okrągły przycisk "Click to connect".
    program aruba - Disconnected
  5. Połączenie VPN powinno zostać nawiązane.
  6. W celu rozłączenia przyciskamy przycisk "Click to disconnect".
    Aruba - Connected

Aplikacja minimalizuje się do schowka w pasku zadań (po prawej stronie koło zegarka).

Przy ponownych próbach łączenia, nie powinien wyskakiwać monit o podanie loginu i hasła.

W przypadku wystąpienia problemów prosimy o kontakt  z lokalnym administratorem lub kontakt za pośrednictwem e-mail na adres vpn@zut.edu.pl.